Afhængighed, isolering og kognitiv dysfunktion

16. Oktober 2019

Type: Artikel

Kan du genkende de ord?

Tidlige bekymringer omkring mobiltelefoner fokuserede stort set på fysiske sundhedsmæssige risici ved stråling, en debat, der fortsat eksistere i dag. Et årti efter, og de mest åbenlyse bivirkninger vi ser, er forbundet med vores sociale liv, hvilket påvirker hvordan vi opfører os, føler hinanden og interagerer med verden omkring os.

Selvom vi måske laver lidt sjov med, at vi er afhængige af vores smartphones, er sandsynligheden for, at du rent faktisk er afhængig af din lille computer i lommen utrolig høj. Faktisk er det ingen hemmelighed, at disse små lommedimser bevidst er designet til, at være vanedannende små maskiner: Variationen og uforudsigeligheden af hvad der venter os på de små enheder holder os konstant tilsluttet. Når vi finder glædefremkaldende ‘belønninger’ såsom – likes, delevenligt- og relevant indhold – oplever vi en stigning i dopamin, et kemikalie i hjernen, der er forbundet med tvang og afhængighed. Det notoriske stof, kokain, fremkalder det samme kemikalie. For at stryge salt på det allerede åbne sår, så er telefonafhængighed blevet knyttet til angst, depression, selvmordstanker og abstinenslignende symptomer.

Undersøgelser har vist os, at vi gennemsnitligt tjekker vores telefoner hvert 12. minut. Ifølge Robert Lustig, får konstante smartphone-meddelselser vores hjerner til at leve i konstant tilstand af frygt og stress, med oversvømmelser af brummen og bip, der udløser en “hvad sker der nu”-tilstand i hjernen. Eksisterende i denne tilstand hindrer det en række af vores kognitive funktioner der har en høj prioritet for vores velvære.

På den anden side så er informationsoverbelastning og hyperopkobling blevet kedsomhedens værste fjende. Men selvom det er en fantastisk mulighed for at slå tiden ihjel i din daglige transport fra og til arbejde/skole eller andre stedet, har neurovidenskaben observeret, at kedsomhed ofte er en port til original og kreative tænkning.

Kontraintuitivt gør det digitale liv os også mere fjern, drænet og distraheret. På trods af at vi har forbindelse til et bredere netværk af mennesker rundt om i verden, tager enheder som smartphones os ud af det aktuelle øjeblik, hvilket forringer vores “ansigt-til-ansigt” møde. To af mine nære venner er sunde og raske mænd – men med et ekstremt mobilforbrug ligesom mig selv. Det sker at vi tager os selv i, at begge sidde og surfe det vilde internet-vesten, og fjerne os selv mentalt fra vores fysiske tilstedeværelse. Den ene har dog haft et personligt forskningsprojekt om hans egne mobilvaner i forbindelse med sociale medier og hyppigheden af hans brug. Den anden har læst en bog om at “unplugge”, for at blive klogere på vores egne mobilvaner. Noget jeg selv vil gå ind i med et åbent mindset.

Hvis du benytter dig af et Apple-produkt: Tag et kig på din skærmtid-data. Burde du også skrue ned for skærmtiden? Hvis ja: Næste gang du sidder i et tog eller en bus, så kig ud af vinduet og nyd udsigten i stedet for at overstrække nakken og glo ned i dit eget skød hvor du holder din smartphone.

Original tekst: https://medium.com/swlh/what-have-we-learned-from-smartphone-side-effects-cbe8b81a2d5b

Har du læst noget, som du gerne vil stille et spørgsmål til eller vil du bare gerne drikke en kop kaffe og spise en kanelsnegl med os? Så  er du meget velkommen til at skrive til os på følgende e-mail:

kontakt@whitney.dk

Tak fordi du læste med.

Copyright © Whitney Studios. All rights reserved.